Stand van zaken betaald parkeren in centrum

Geplaatst op: 27 januari 2015 door redactie Geen reacties

Parkeerwijzer-HarenDe afgelopen week is er wederom aardig wat communicatie geweest met de gemeente naar aanleiding van de wijzigingen in het parkeerbeleid.

Aanleiding waren o.a. een serie fouten in implementatie en communicatie, de daaruit voortvloeiende onduidelijkheden voor parkeerders en de boetes die ondanks dit alles kennelijk zijn uitgedeeld. Ook de noodkreet die vorige week op de ALV door enkele leden werd geuit gaf opnieuw voer voor overleg. Het bestuur is nog druk in gesprek met de gemeente omdat wij niet gelukkig zijn met de gang van zaken.

Ondertussen heeft de gemeente het bestuur gevraagd om de navolgende mail van de gemeente door te zenden met als doel enige duidelijkheid te scheppen. Bij deze voldoen wij aan dat verzoek.

Met vriendelijke groet,
namens het bestuur Ondernemend Haren

Archie Verhoog
(wnd. secretaris)

P.S. Lees ook de berichtgevingen op: Haren de Krant en Harener Weekblad

Brief Gemeente Haren aan ondernemers

Beste ondernemers,

Per 2 januari jl. zou de nieuwe betaalwijze voor het parkeren in het centrum van Haren ingevoerd worden. Door planningsproblemen bij de leverancier verliep de invoering echter niet goed. Dit zorgde voor veel verwarring en irritatie bij het winkelend publiek en u als ondernemers. Hiervoor hebben wij begrip en daarom geven wij u graag de laatste stand van zaken.

Laatste aanpassingen parkeerautomaten betaald parkeerplaatsen
Vandaag (26 januari) worden alle betaalautomaten (exclusief parkeergarage Voorhorst) aan de nieuwe situatie aangepast en worden de instructiestickers op de diverse automaten geplakt. Men kan per vandaag dus ook niet meer met muntgeld betalen, maar enkel nog met de pinpas of via belparkeren. Hiermee volgen wij de landelijke trend om het parkeren klantvriendelijker te maken. Hoewel het betalen met de pinpas betekent dat men nog vooraf moet betalen voor het parkeren, kan men met belparkeren achteraf betalen voor de daadwerkelijke parkeertijd. Zo betaalt men nooit teveel.

Parkeergarage Voorhorst
In parkeergarage Voorhorst zijn wij overgegaan op kentekenregistratie. Dit functioneert inmiddels volledig. De slagbomen zijn verwijderd en men hoeft geen kaartje meer te ‘pakken’. Betalen kan men door het kenteken in te voeren in de betaalautomaat. De afgelopen periode waren er problemen met deze betaalautomaten. Ook deze problemen zijn inmiddels opgelost: men betaalt alleen nog met de pinpas voor de daadwerkelijk gemaakte parkeertijd. Ook in parkeergarage Voorhorst kan men dus niet meer met muntgeld betalen.

Tijdelijk geen parkeerboetes
Vanwege de invoeringsproblemen is besloten om de rest van de maand januari niet meer te handhaven. Wij gaan coulant om met parkeerboetes die al wel zijn gegeven in de januari. Vanaf 1 februari a.s. wordt de handhaving weer opgepakt.

Maximale parkeertijd
De maximale parkeerduur op de betaalde parkeerplaatsen in het centrum (exclusief parkeergarage Voorhorst) blijft ongewijzigd, namelijk 2,5 uur. Dit geldt ook voor wanneer men betaalt via belparkeren. De meeste providers bieden de service om een herinnering te sturen als de parkeertijd afloopt, zodat men deze niet overschrijdt en misschien een boete krijgt.

Belparkeren: hoe werkt het?
Als men gebruik maakt van belparkeren, hoeft men geen parkeerkaartje te kopen. Alles gaat op basis van het kenteken. Belparkeren kan met elk type mobiele telefoon en via elke telefoonprovider. Het maakt dus niet uit of men een abonnement of prepaid-kaart heeft. Om gebruik te kunnen maken van belparkeren, moet men zich eerst aanmelden bij een provider. De lijst met providers waarvan men in Haren gebruik kan maken vindt u op www.haren.nl, evenals hoe belparkeren werkt en hoe de betaling van het parkeergeld verloopt. Het nummer 97500 dat op de parkeermeters staat, is geen telefoonnummer. Dit is de locatiecode die men aan de provider doorgeeft om aan te geven waar men geparkeerd staat.

Folders
In december jl. hebben wij bij de huis-aan-huisbezorging van de Gemeentegids 2015 een folder over het nieuwe parkeren in Haren mee laten nemen. Deze hebben wij ook als PDF meegestuurd met onze e-mail aan Ondernemend Haren van 18 december jl. Wij begrijpen dat een aantal van deze folders ook bij de ondernemers terecht zijn gekomen, maar dat niet alle ondernemers over deze folder beschikken. Om u te ondersteunen in uw voorlichting over het parkeren naar uw klanten, verspreiden wij deze folder alsnog zo spoedig mogelijk onder u als ondernemers.

Meer informatie
Wij hopen u op deze wijze voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u echter nog vragen of opmerkingen over dit onderwerp hebben, neemt u dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 050. Ook kunt u een e-mail sturen naar gemeente@haren.nl o.v.v. ‘belparkeren’ of kijken bij de veelgestelde vragen over het nieuwe parkeren op onze website: www.haren.nl.

Met vriendelijke groet,

Hans Hoekstra
Afdelingsmanager Publiekszaken

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Tags: , , , , ,

Comments are closed.