Parkeerbeleid Haren 2015

Geplaatst op: 6 januari 2015 door redactie Geen reacties

Veranderingen in betaalwijze voor parkeren in Haren per 2 januari

Beste ondernemer,

Download-buttonZoals u weet, heeft de gemeenteraad in december 2014 het nieuwe parkeerbeleid aangenomen. Dit beleid is er met name op gericht om het parkeren klantvriendelijker te maken, wat aansluit bij uw wens als ondernemer maar ook bij de wens van onze inwoners en bezoekers. De tijdsdruk door het vooraf te moeten betalen voor parkeren, wordt namelijk als knelpunt gezien. Per 2 januari a.s. gaan er dan ook een aantal zaken veranderen in de manier waarop men kan betalen voor het parkeren in Haren. Wij leggen deze veranderingen graag kort aan u uit. Download Gemeente Haren folder parkeren per 1 januari 2015

Betaalde parkeerplaatsen (uitgezonderd parkeergarage Voorhorst)

Parkeerders zijn gewend dat zij op de betaalde parkeerplaatsen in Haren kunnen betalen met muntgeld en hun pinpas via het Dip&Go-systeem. Per 2 januari 2015 kan er echter niet meer betaald worden met muntgeld, maar enkel met pinpas of via het zogenaamde belparkeren.

Dip&Go

Dip&Go is een snelle en veilige manier van pinnen zonder het intoetsen van een pincode. Het voordeel is dat op deze wijze kleine bedragen (tot € 50 per transactie) betaald kunnen worden, maar niet het risico wordt gelopen dat een pincode wordt gestolen. Dit systeem is reeds ingevoerd in februari 2014.

Belparkeren

Met belparkeren betaalt men snel, veilig en alleen voor de exacte parkeertijd. Men hoeft geen parkeerkaartje te kopen. Alles gaat op basis van het kenteken. De parkeercontroleurs scannen het kenteken en kunnen zo zien of men betaald heeft. Belparkeren kan met elk type mobiele telefoon en via elke telefoonprovider. Belparkeren is mogelijk op alle betaalde parkeerplaatsen, uitgezonderd parkeergarage Voorhorst.

Aanmelden bij provider

Parkeerwijzer-HarenOm gebruik te kunnen maken van belparkeren, moet men zich eerst aanmelden bij een provider. In Haren zijn dit de volgende aanbieders:

Men is vrij om te kiezen uit één van deze providers. Sommige providers bieden ook een app aan.

Hoe werkt belparkeren?

  1. Als men zijn auto heeft geparkeerd en is aangemeld bij een provider, belt of sms’t men de locatiecode naar de provider. De locatiecode is een nummer van vijf cijfers en staat op de dichtstbijzijnde parkeerautomaat. Dit nummer is voor Haren 97500. Nadat men de locatiecode heeft doorgebeld of ge-sms’t, start de betaling van het parkeergeld direct.
  2. Als de parkeerder weer vertrekt, belt of sms’t hij naar zijn provider om zijn parkeertijd te beëindigen. De betaling van het parkeergeld stopt dan direct.
  3. Biedt de provider een app aan? Dan kan men ook daarmee de parkeertijd starten en beëindigen.

Parkeren in parkeergarage Voorhorst

Per 2 januari 2015 betaalt men ook in parkeergarage Voorhorst voor de daadwerkelijk gemaakte parkeerkosten. De slagbomen verdwijnen en men hoeft geen kaartje meer te ‘pakken’. In plaats daarvan gaan wij over op kentekenregistratie.

Hoe werkt het?

  1. Men rijdt de parkeergarage in. Een camera registreert het kenteken.
  2. De parkeerder parkeert zijn auto en hoeft verder niets te doen.
  3. Wanneer men terugkomt bij de parkeergarage toetst men zijn kenteken in bij de betaalautomaat. Vervolgens volgt men de instructies op de automaat om te betalen. Men kan uitsluitend betalen met de pinpas.
  4. Men verlaat het parkeerterrein.
  5. Het kenteken wordt door een camera gescand om te kijken of men heeft betaald. Als men betaald heeft, wordt het kenteken meteen uit de database verwijderd. Heeft de parkeerder niet betaald, dan krijgt hij automatisch een parkeerboete toegestuurd.

Voordelen belparkeren en parkeren via kentekenregistratie

In beide gevallen betaalt men achteraf en dus alleen voor de daadwerkelijk gemaakte parkeerkosten. Men betaalt dus nooit teveel en men heeft slechts een kleine kans op een boete.

Meer informatie

Meer informatie en de meest gestelde vragen over dit onderwerp zijn te vinden via www.haren.nl. Daarnaast heeft elk huishouden in de gemeente Haren een folder over de nieuwe manier van betalen voor parkeren ontvangen tezamen met de gemeentegids 2015. Deze vindt u in de bijlage bij deze e-mail.

Wij hadden deze informatie graag eerder aan u doorgegeven. Helaas is dit wegens omstandigheden niet gelukt, wat wij heel vervelend vinden. Toch willen wij graag uw medewerking vragen bij een spoedig verloop van de overgang naar deze nieuwe wijze van betalen. Binnenkort zijn er extra folders beschikbaar, die wij ook graag bij u in de winkel zouden willen neerleggen om uit te delen aan uw klanten.

Mocht u nog vragen of opmerkingen over dit onderwerp hebben, neemt u dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 050 53 39 911 of – na 1 januari a.s. – via ons nieuwe telefoonnummer 14 050. Ook kunt u een e-mail sturen naar gemeente@haren.nl o.v.v. ‘belparkeren’. 

Met vriendelijke groet,

Hans Hoekstra
Afdelingsmanager Publiekszaken
Gemeente Haren

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Tags: , , , , , ,

Comments are closed.