Onze koffiedik wordt geruild tegen oesterzwammen

Geplaatst op: 23 november 2016 door redactie 1 reactie

De kernboodschap blijft hetzelfde

Dinsdagavond verzorgde Niels Faber, Onderzoeker duurzame innovatie Hanzehogeschool,  een gastcollege voor meer dan 60 ondernemers in het Postillion Hotel Haren-Groningen.

duurzaamharen-conclusieDe ondernemers werden meegenomen op de reis van duurzaamheid vanuit het verleden, heden en de toekomst. Het blijkt dat Grieken al voor onze jaartallen actief waren met herbebossing en dat “The Limits to Growth” van de Club van Rome uit 1972, alhoewel deze historisch waarschuwing al 3x is bijgesteld, nog steeds actueel is. Zoals bijvoorbeeld ook vastgelegd in het Kyoto protocol en vastgelegde doelstellingen van de Klimaatconferentie Parijs 2015 en de 17 duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties.

Maar wat kunnen wij ermee?

Vanaf 1999 werden deze doelstellingen in een concreter handvat voor ondernemers uitgedrukt in People, Planet, Profit. Organisaties kunnen hier een invulling aan geven. Op een sociale manier zoals Fair Trade of maatschappelijke projecten of op een manier goed voor het milieur zoals besparing van afval of op een economische manier door nieuwe businessmodellen.

Beter nu beginnen dan straks opgelegd!

In de praktijk kan dit betekenen dat organisaties zich verbinden aan keurmerken of certificaten zoals Green Key. Denise Huver van Postillion Hotel Haren-Groningen geeft aan dat je hierdoor meer moet doen in je bedrijfsvoering dan je eigenlijk bedrijfseconomisch hoeft te doen. Maar het levert wel veel op. Alhoewel je moet investeren in het aanpassen van je bedrijfsprocessen, bespaart het kosten, geeft het een sociale waarden aan je klanten en omgeving en versterkt het de samenwerking met lokale ondernemers. Zo ontstond een unieke samenwerking.

Onze koffiedik wordt geruild tegen oesterzwammen

Wat komt er op ons af?

Veel aldus Niels Faber, de bevolkingssamenstelling wijzigt (vergrijzing), de globale machten wijzigen (op basis van aantal mensen van een bevolking zoals India en China), de urbanisatie (leegloop van het platteland en binnenlandse steden) en technische doorbraken (TV, Internet, Sociale Media en nu Internet of Things, 3D scannen en 3D printen).

Hierdoor ontstaan mogelijkheden voor een “zelf productie economie” en zullen naast de bekende businessmodellen B2C en B2B, C2C en C2B sterk in ontwikkeling komen. Denk daarbij een eigen verkoop van energie door zonnepanelen of de circulaire economie via bijvoorbeeld Marktplaats.

Conclusie

  • Rotzooi maken is eenvoudig, duurzaamheid is heel erg nodig, maar niet eenvoudig
  • Optimaliseer met wat je doet, afval omzetten in bruikbare middelen
  • Creëer nieuwe businessmodellen
  • Blijf proberen, want we weten nog niet zoveel.

Ondernemend Haren bedankt de volgende organisaties die deze duurzame avond mede mogelijk maakten: Postillion Hotel Haren-GroningenHarense-Tynaarlose UitdagingNoorden DuurzaamCoöperatie Duurzaam Haren i.o.Stichting Geef Kleur

Foto’s: Margreet Uildriks en Ronald Zuidema

 

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Tags: , , ,

Eén reactie

  1. […] Lees meer Share Post: Lidmaatschapformulier […]