Inspiratiesessie 2 mei

Geplaatst op: 12 mei 2017 door redactie Geen reacties

Het moest een inspirerende avond worden – afgelopen dinsdag 2 mei – en dat is gelukt! Gerard Kremer, voorzitter van MKB Noord en voormalig directeur van de Vrijbuiter, hield een onderhoudende presentatie voor een aantal geïnteresseerden. Zijn verhaal was doorspekt met persoonlijke ervaringen, waarbij niet alleen de hoogtepunten werden benoemd. Het was duidelijk dat hier iemand sprak met kennis van zaken.

Zodra hij van wal stak, waarschuwde hij al. “Sommige verhalen lijken nergens toe te leiden en misschien spring ik wel van de hak op de tak. Maar uiteindelijk heb ik er een bedoeling mee.” Dat bleek inderdaad. Want tussen de – vaak amusante – verhalen wist Kremer toch voldoende stof tot nadenken mee te geven aan de aanwezigen.

Winkel- of boodschappendorp?

Zo stelde hij bijvoorbeeld de vraag: wil Haren een winkeldorp zijn, of een boodschappendorp? De meesten waren het er wel over eens dat Haren de potentie heeft om een heel mooi winkeldorp te zijn. Maar dan moeten we daar wel gezamenlijk aan werken. Kremer: “Stel je kwetsbaar op, zoek de kritiek en de feedback, laat een ander eens naar je bedrijf kijken. Zo kun je van elkaar leren en met een open blik ondernemen.”

Een andere belangrijke boodschap die hij meegaf aan de zaal: zorg voor een verhaal. De drie pijlers van een succesvolle onderneming zijn authenticity, hospitality en storytelling. Als voorbeeld van storytelling gaf hij een voorbeeld uit zijn tijd bij de Vrijbuiter. “We probeerden daar echt dat campinggevoel over te brengen. Zo mochten honden gewoon naar binnen en deden we alle klussen zelf. Juist dat houtje-touwtje gevoel paste goed bij het kneuterige van een camping. Iemand noemde de zaak ooit stoffig. Dat klopt: als het te netjes was, strooide ikzelf wat stof in het rond.” Kortom, het hoeft niet mooi te zijn. Als het verhaal maar klopt. Dit geldt zowel voor de individuele winkels als voor het winkelgebied als geheel. En, zeg eens eerlijk, klopt dat voor Haren?”

Huurprijzen op basis van omzet

Een ander belangrijk aspect van een succesvol winkeldorp is de samenwerking tussen gemeente, ondernemers en vastgoedeigenaren. De ondernemers kunnen namelijk nog zo goed hun best doen, als de gemeente het centrum niet onderhoudt, wordt het natuurlijk nooit wat.

Vastgoedeigenaren spelen ook een belangrijke rol. Kremer spreekt wederom uit eigen ervaring: “Vastgoedeigenaren kunnen bijvoorbeeld de huren verlagen in tijden van economische tegenslag. Als de panden leeg staan, verdienen ze helemaal niets. Baseer je de huren op basis van de cijfers, dan ben je daar beide bij gebaat. Zo houd je ervaren ondernemers in je panden en blijft het gebied aantrekkelijk. Ga dus in gesprek met je huurbaas!”

Online vindbaarheid

De andere spreker van de avond, Wendy Oude Velthuis, kon door omstandigheden niet komen. Gelukkig kon Gerard Kremer ook invulling geven aan het online aspect van de avond. Hij vroeg de zaal hoeveel zij dachten dat er online verkocht werd. Het uiteindelijke percentage is verrassend laag: slechts 7 procent van alle aankopen wordt online gedaan. Geen excuus dus voor eventueel tegenvallende bezoekersaantallen.

Niet iedereen hoeft dus aan de webshop. Zelfs Coolblue en Zalando openen fysieke winkels. Online vindbaarheid is daarentegen een ander verhaal. Dat is wel ongelooflijk belangrijk. Zeker voor bezoekers van buitenaf is het fijn om vooraf te weten wat een dorp allemaal te bieden heeft. Hierbij geldt weer: het online verhaal moet ook kloppen. Kremer: “Richt je met je online activiteiten op je doelgroep. Als jouw klanten niet op Facebook zitten, hoef jij daar ook niet te zijn.”

Trots zijn op jezelf

Tot slot nog een laatste opmerking van Kremer, die de ondernemers een hart onder de riem stak. “U heeft zichzelf staande gehouden tijdens een aantal hele moeilijke jaren. De crisis is nog steeds voelbaar en de wereld verandert in een hoog tempo. U redt het nog steeds in een samenleving waarin het grootste hotel geen eigen kamers heeft (Airbnb) en het grootste taxibedrijf geen eigen taxi’s (Uber). U mag best trots zijn op uzelf!”

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Tags: ,

Comments are closed.