Haren gaat met centrumvisie aan de slag

Geplaatst op: 20 november 2017 door redactie Geen reacties

De raadszaal was goed gevuld, afgelopen woensdag bij de eerste bijeenkomst over de nieuwe centrumvisie die de gemeente ontwikkelt. Ruim 40 aanwezigen, waaronder veel ondernemers en vastgoedeigenaren toonden interesse in de vragen: waar staan we nu, waar willen we naartoe en wat moet daarvoor gebeuren? Oftewel de basis van deze bijeenkomst.

De huidige centrumvisie is geformuleerd in 2014. Waarom is er dan nu al een nieuwe visie nodig? Bert Broekhuis, van Broekhuis Rijs Advisering, gaf aan dat de ontwikkelingen tegenwoordig zo snel gaan, dat we niet meer zover vooruit kunnen kijken. Bovendien heeft het koopstromenonderzoek dat zij eind 2016 in opdracht van de provincie uitvoerden, veel duidelijk gemaakt over de huidige stand van zaken in het dorp.

Waar moeten we naar kijken?

Uit dat onderzoek blijkt dat Haren het relatief goed doet. In cijfers presteert alleen de stad Groningen beter. Maar dat is geen reden om stil te zitten. Juist niet. Bert Broekhuis: “Dat Haren het goed doet, betekent ook dat jullie veel te verliezen hebben. Jullie moeten aan de knoppen blijven draaien want er gebeurt verschrikkelijk veel.”

Wat is dan het belangrijkste waar we naar moeten kijken? Hij noemde een aantal voorbeelden:

  • Beleving en identiteit. Wie zijn we en waar staan we voor. Wat is ons DNA? Hoe zien de winkels eruit van buitenaf? Kun je vanaf de straat tot achter in de zaak kijken? Kun je aan de buitenkant al zien wat je binnen gaat treffen? Dat zijn vragen waar we individueel en gezamenlijk naar moeten kijken.
  • Presentatie naar buiten. Hoe presenteren wij ons? Wat heeft ‘Warenhuis Haren’ te bieden? Haren heeft relatief veel mode- en luxezaken. Weten bewoners van de omliggende dorpen dat ook? Laten we dat zien door onze activiteiten en events?
  • Hoe ziet de toekomst eruit? We kunnen niet ver vooruit kijken. Maar een paar dingen weten we wel. Tot 2040 vergrijst Nederland, daarna volgt weer een periode van ontgroening. Dat betekent dat de komende 20 jaar de klanten alleen maar ouder worden. Is uw bedrijf of pand geschikt voor meerdere scootmobiels en kunnen ze überhaupt naar binnen?

Beleving en identiteit

De andere spreker van de avond, Tom Kikkert, ging verder in op het aspect beleving en identiteit. Dat zijn ingrediënten die de fysieke winkel de moeite waard maakt. Zijn presentatie was doorspekt met aansprekende voorbeelden, van grote Amerikaanse bedrijven zoals Apple en Starbucks, tot en met ‘kleine’ nationale successen zoals die van De Jongens Hoogeveen. Allemaal bedrijven die goed hebben gekeken naar hun eigen identiteit en kracht en dat verhaal, dat gevoel op een succesvolle manier vertalen naar hun bedrijf.

Zijn conclusie: als de plek de moeite waard is, zullen mensen meer kopen en betalen dan online. Bovendien komen ze terug om die positieve emotie opnieuw te ervaren. Aan ons – ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente – de taak om Haren de moeite waard te laten zijn.

Volgende bijeenkomst 19 december

Wilt u ook graag meedenken over de nieuwe centrumvisie? Dat kan weer tijdens de volgende bijeenkomst op 19 december a.s. Voor die tijd zullen wij een vijftal stellingen publiceren waar u alvast uw gedachten over kunt laten gaan. We horen graag uw mening!

Nog niet aangemeld voor 19 december?

 aanmelden

Presentatie-Haren-Tom-Kikkert-retailtrends

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

Comments are closed.