Groningen Airport Eelde, werelden verbinden

Geplaatst op: 2 april 2015 door redactie Geen reacties

Ondernemend-Haren-Groningen-Airport-Eelde-001Groningen Airport Eelde is de luchthaven van de regio, voor de regio! Groningen Airport Eelde (GAE) wil de luchthaven zijn waar vakantiegangers en het bedrijfsleven in het Noorden als eerste voor kiezen. Op dinsdagavond 31 maart werden 65 leden van Ondernemend Haren door directeur Marco van de Kreeke meegenomen in de missie van GAE. Maar, wat zijn de kansen voor Haren?

Een interessant marktpotentieel werd de ondernemers voorgeschoteld. Aan de hand van analyses uit geboekte en verkochte tickets in de regio geeft aan dat het marktpotentieel van Noord Nederland veel groter is dan het nu vervoerde aantal passagiers via GAE.

In het gebied binnen 1 uur rijden van GAE wonen circa 1.500.000 mensen, die jaarlijks 2.300.000 reisbewegingen maken. Ruim 6.000 passagiers reizen dagelijks vanuit of Noord Nederland via een andere luchthaven, waarvan 4.500 passagiers dagelijks vanuit Noord Nederland pendelen naar Schiphol. Rare gedachte als GAE zo dicht bij ligt.

Groningen Airport Eelde groeit. In 2012 was het aantal passagiers 208.669. Met de opening van de verlengde baan in april 2013 heeft de luchthaven nieuwe groeiperspectieven. Nieuw is de aandacht voor inkomend zakelijk en toeristisch vliegverkeer. Dit is een markt die nog nauwelijks is ontgonnen. Om de ontwikkeling te stimuleren is de basis gelegd voor een gezamenlijke marketing- en salesaanpak.

De ambitie van GAE is werelden verbinden. Voor de luchthaven staat het verbinden van Noord-Nederland met de rest van de wereld centraal.  Om meer verbinden te krijgen vanuit de wereld of vanuit de top 10 bestemmingen vanuit Europa zal Noord Nederland gepromoot moeten worden en zal GAE een trackrecord moeten opbouwen. Echter vliegtuigmaatschappijen zijn risicomijdend en leggen een deel van het risico naar bij de luchthaven zelf om dreigende tekorten van ticketverkoop op te vangen. Hiervoor heeft GAE het Route Development Fonds opgericht, om GAE aantrekkelijk te maken voor de luchtvaartmaatschappijen.

Bedrijven en organisaties kunnen ambassadeur worden van het Route development Fonds door deel te nemen vanaf € 2.500. Interesse? Klik hier voor contact.

Na afloop van de presentatie was er ruim de gelegenheid om te netwerken voor de aanwezige ondernemers tijdens het tapas buffet van Hampshire Hotel Groniningen. Waarna Stichting Music4All een presentatie gaf onder het motto “muziek verbind mensen”.

Al met al een geslaagde avond, dat mede mogelijk gemaakt is door Hampshire Hotel – Plaza Groningen.

Ronald Zuidema

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Tags: , , , ,

Comments are closed.