Florizon (Haren) doet het ‘beleggers-kunstje’ voor

Geplaatst op: 27 maart 2017 door redactie Geen reacties

Ondernemend (in) Haren

Gemeente Haren is rijk aan ondernemers. Landelijk, zo niet wereldwijd, is vraag naar hun kennis, producten en diensten. Een deel van deze ondernemingen is aangesloten bij Ondernemend Haren, een groeiend ondernemersnetwerk met 175 leden, waarvan 67 winkeliers en 108 dienstverleners. Wie zijn ze, wat doen ze en wat zijn hun ambities?  In deze rubriek stellen we bijzondere bedrijven aan u voor.

Florizon (Haren) doet het ‘beleggers-kunstje’ voor

Bij de foto: Martin Boer…. (foto: Jurgen Moorlach)

Tja, hoe leg je nu uit dat Martin Boer uit Haren en zijn compagnon een website hebben ontwikkeld die zelf kan nadenken? Een website die achter de schermen duizenden ingewikkelde berekeningen kan maken waardoor zelfs een leek beslissingen kan nemen over de aan- of verkoop van aandelen? Boer ontmoette vijf jaar geleden iemand die zich had gespecialiseerd in het analyseren van jaarverslagen van bedrijven. Hij legde verbanden tussen zijn bevindingen én de ontwikkelingen op de beurs van de betreffende bedrijven. Toen Martin Boer dit zag heeft hij op basis van dit principe een website ontwikkeld, Florizon.

Inmiddels worden de jaarverslagen van 250 beursgenoteerde bedrijven geanalyseerd en worden die gegevens weer vergeleken met de dagelijkse ontwikkelingen op de beurs. Boer heeft er een nieuwe dimensie aan toegevoegd: mensen kunnen voordat ze beginnen met beleggen hun eigen ‘beleggingsprofiel’ samenstellen door letterlijk aan knoppen te draaien. Eén van die knoppen zegt dat je rekening wilt houden met veel of weinig invloeden van ‘sentiment’ in de markt. Sentiment wordt door de site objectief gemeten in de beurskoersen. Als je het wereldnieuws bijhoudt kun je de effecten ervan zelf leren begrijpen en misschien op den duur een beetje voorspellen. De website toont haar ‘beleggers-kunstje’.

Achter de schermen gaat Florizon ‘s nachts iedere ontwikkeling op de beurs combineren met jaarverslagen uit het verleden en actuele sentimenten in de markt. Daar rolt beslist geen advies uit (want dat mogen ze niet geven, omdat ze geen bank zijn), maar men laat zien welke aan- en verkopen Florizon zélf zou doen. Vraag is: waarom zou je dat dan nadoen? Omdat Florizon volgens Martin Boer de afgelopen vier jaar een gemiddeld rendement van 14,5% heeft behaald. Hun methode kán dus succesvol zijn.

“Wat ik doe is niets anders dan data verzamelen en daar snel de juiste informatie uithalen”, zegt Martin Boer. “Als mensen dit zelf kunnen is dat natuurlijk prima, maar dat gaat nooit lukken. Door zich te abonneren op onze website wordt het hen heel gemakkelijk gemaakt. Ze krijgen de uitkomsten en analyse van de berekeningen op een presenteerblaadje en kunnen vervolgens hun bank opdracht geven wat ze moeten kopen of verkopen.”  Een abonnement kost 90,- per jaar. Zie ook:  www.florizon.com

Ondernemend-Haren-Florizon-Martin-Boer-v2Martin Boer portret 1

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Tags: , ,

Comments are closed.