Aandacht voor andermans kijk!

Geplaatst op: 21 mei 2014 door redactie

Gedurfde pilot Harense winkeliers

Haren-Meer-omzet-per-m2Iedereen bedient dezelfde klant. Dat waren de openingswoorden van visual merchandiser Marjan Londeman op donderdagmorgen 8 mei. Zes Harense winkeliers durfden het aan om samen door andermans ogen naar hun winkel te kijken. De winst bestond uit belangrijke tips, waarmee ze concreet aan de slag kunnen.

Er werden korte en lange termijn acties geformuleerd, het is de bedoeling dat de ondernemers direct na deze dag aan de slag kunnen voor meer omzet per m2. Ook het stimuleren van elkaar, het adviseren van elkaar is als nuttig ervaren omdat je in je eigen winkel vaak niet door de ogen van de klant kijkt.

Door de positieve reacties van de deelnemende winkeliers wordt de workshop opnieuw aangeboden op donderdag 13 november. Meld je interesse voor deelname aan de winkelscan. Klik hier voor aanmelden.

De winkeliers werden ontvangen en van harte welkom geheten door ING Bank Haren, omdat deze bank haar klanten een stap vooruit wil helpen. Na het welkom door organisator Ronald Zuidema werd tijdens de introductie gediscussieerd over onder andere de volgende opmerkingen.

  • De verleiding van de klant, begint bij de snelweg. Kijk als dorp/stad waar de klantenreis begint. Laat de klant al bij het parkeren in koopstemming komen.
  • Shoppen is nog steeds vrije tijds besteding nr. 1.
  • Iedereen bedient dezelfde klant, laten we samenwerken om elkaar te versterken.

De winkeliers zijn allemaal ervaren ondernemers met de motivatie om het elke dag beter te doen. Onafhankelijk van elkaar hebben ze dezelfde vragen over de etalage, de product opstelling, de omzet per week, het winkelbestand in Haren, de uitstraling van het winkelcentrum en de onderlinge samenwerking. De genoemde doelstellingen voor de winkelstraat en winkelscan waren.

  • Op zoek naar het nieuwe winkelen: De consument van nu winkelt anders dan een paar jaar geleden: hoe kunnen we daar op inspelen?
  • Bij iemand anders in de keuken kijken en daar van leren.
  • Benieuwd hoe je een routing in een kleine winkel optimaliseert.
  • Geïnteresseerd in retail en winkelstraten.
  • Duidelijkheid krijgen over mijn concept.
  • De omslag van strategisch organisatorisch maken naar commercieel.
  • Hoe ziet de middenstand er over 5 jaar uit. Hoe zorgen we ervoor dat we jongeren ook verleiden om naar onze winkels te komen.

“Overweldigend, dit sluit totaal niet aan bij de uitstraling van buiten.” Gerda Klooster, Klooster Reizen bij Woonflair Scholma.

De ondernemers hielpen elkaar door onderling hun meningen en opvattingen te delen over elkaars winkels. Door de winkelpui en etalage te beoordelen werd een eerste indruk ontleend van de winkel. De winkelscan begint op straat, waar komt je klant vandaan? De grootste verrassing was om daadwerkelijk binnen te treden van elkaars winkels. Hierdoor ontstond oprechte interesse in elkaars, elkaars winkelconcept en de producten.

Vaak kwam de uitstraling van de gevel en etalage niet overeen met de kwaliteit en het assortiment binnen. Dit als rode draad van de dag.

“We weten van elkaar niet wat we verkopen.” Pim Albronda, Bruna Haren bij Baboffel.

Door Marjan Londeman werden gerichte vragen gesteld. Hoe herkent de klant je winkel, en hoe kun je de boodschap die je wilt vertellen visualiseren. Hoe realiseer je meer omzet? In de meeste winkels bereik je met 20% van je artikelen 80% van je omzet. Hoe plaats je deze producten, herhaal ze in je winkel.

Termen als productdominantie, routing, juiste product op de juiste plaats, in een dag kan er veel aan bod komen, wat o.a. op 8 mei ter sprake kwam:

  • een vlekkenplan maken; verdeel je assortiment op een logische wijze;
  • deel je assortiment in op functie, op kleur, op leeftijd, dit zijn essentiële keuzes;
  • wat is de stopkracht; de gouden driehoek, ofwel je landingsbaan, hotspots in je winkel;
  • het ingangsgebied en zichtlijnen;
  • structuur in de winkel; de verlichting speelt een belangrijke rol;
  • binnen 7 seconden beslist de klant om bij jouw winkel naar binnen te gaan/of niet;
  • hoe duidelijk communiceer je middels je gevel/ en etalage wat je verkoopt?

Resultaten

Conclusie van één dag bij elkaar in de winkelstraat en het winkelpand kijken en discussiëren is dat de klant niet voldoende wordt geprikkeld op zijn koopreis. Het eerste aandachtspunt voor de winkelier is meer aandacht besteden aan het verleiden van de passant, te verduidelijken wat je binnen verkoopt, dat moet direct vanaf de straat duidelijk zijn, zodat de klant wordt verleid om te stoppen, te kijken en de winkel binnen te gaan.

Ook in de winkel is voldoende werk aan de winkel om de klant een duidelijk winkelbeeld met een goede productpresentatie te laten zien, zodat ze vanzelfsprekend afstappen op de producten die voor de winkelier meer omzet genereren.

Stopkracht creëren bij de ingang van je winkel, presenteer een product die iedere klant nodig heeft, dan word de koopdrempel voor het tweede product verlaagd.

De winkelscans werden onderbroken – maar niet de discussies – door een lunch bij Le Stelle en rond 17:30 afgesloten met een drie gangen diner bij Hart van Haren. De winkeliers vonden het een waardevolle dag door de tips en aandachtspunten en onderling gevoerde discussies.

De uitgebreide kennismaking resulteert in een betere onderlinge samenwerking met als gezamenlijke doel: We bedienen allemaal dezelfde klant, dan moeten we meer samenwerken, en elkaar versterken, daar heeft deze dag toe bijgedragen.

De individuele tips kunnen direct omgezet worden tot actiepunten. Dat biedt meerwaarde voor de consument!

Aanmelden

Meld je aan voor de winkelscan op 13 november. Klik hier voor aanmelden.

Foto’s

 

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

Comments are closed.